MUST READ

Τα υποθαλάσσια τούνελ της Ελλάδας που θα οδηγούν στα νησιά

Αν η Ελλάδα κατασκεύαζε υποθαλάσσια τούνελ για τη σύνδεση των νησιών της, ποιες θα ήταν οι προκλήσεις, τα οφέλη και οι επιπτώσεις;
Τα υποθαλάσσια τούνελ της Ελλάδας που θα οδηγούν στα νησιά

Η Ελλάδα είναι μια από τις ελάχιστες χώρες στον κόσμο όπου η θάλασσα αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινής ζωής. Με περισσότερα από 6.000 νησιά και νησίδες, εκ των οποίων περίπου 200 κατοικούνται, η σύνδεση των νησιών με την ηπειρωτική χώρα είναι ζωτικής σημασίας για την οικονομία, τον τουρισμό και την κοινωνική συνοχή. Μέχρι σήμερα, η βασική μέθοδος μεταφοράς παραμένει η ακτοπλοΐα και, σε κάποιες περιπτώσεις, οι αερομεταφορές. Όμως, αν η τεχνολογία και η οικονομία το επέτρεπαν, θα είχε νόημα να εξεταστεί η κατασκευή υποθαλάσσιων τούνελ για τη μόνιμη σύνδεση ορισμένων νησιών;

Ένα τέτοιο εγχείρημα δεν θα ήταν πρωτόγνωρο σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποθαλάσσια τούνελ έχουν κατασκευαστεί στη Μάγχη για τη σύνδεση της Βρετανίας με τη Γαλλία, στη Βαλτική για τη σύνδεση της Γερμανίας με τη Δανία, αλλά και στην Ιαπωνία, όπου η σήραγγα Σεϊκάν μήκους 54 χιλιομέτρων συνδέει το Χονσού με το Χοκάιντο. Στην Ελλάδα, η μοναδική υποθαλάσσια σήραγγα που λειτουργεί είναι αυτή του Ακτίου-Πρέβεζας, η οποία εξυπηρετεί κυρίως τοπική κίνηση.

Αν υποθέσουμε πως ένα φιλόδοξο σχέδιο για υποθαλάσσιες σήραγγες προς τα νησιά έμπαινε στο τραπέζι, ποιες θα ήταν οι μεγαλύτερες προκλήσεις; Καταρχάς, η γεωλογική δομή του Αιγαίου παρουσιάζει μεγάλες δυσκολίες. Το μεγάλο βάθος της θάλασσας, η έντονη σεισμικότητα και το ηφαιστειακό έδαφος σε περιοχές όπως οι Κυκλάδες και το Νότιο Αιγαίο καθιστούν την κατασκευή τέτοιων έργων εξαιρετικά περίπλοκη. Επιπλέον, το κόστος θα ήταν αστρονομικό, καθώς η υποθαλάσσια σήραγγα της Μάγχης, μήκους 50 χιλιομέτρων, κόστισε πάνω από 15 δισεκατομμύρια ευρώ.

Παρ’ όλα αυτά, η ύπαρξη σταθερών χερσαίων συνδέσεων με νησιά θα είχε σημαντικά οφέλη. Ο τουρισμός θα απογειωνόταν, καθώς η πρόσβαση σε νησιά όπως η Άνδρος, η Νάξος ή η Ρόδος θα γινόταν ταχύτατη και ανεξάρτητη από τις καιρικές συνθήκες. Η ζωή των κατοίκων θα βελτιωνόταν ριζικά, μειώνοντας την απομόνωση και προσφέροντας καλύτερη πρόσβαση σε υγειονομικές και εκπαιδευτικές υπηρεσίες. Επιπλέον, το κόστος των μεταφορών και των προμηθειών θα μειωνόταν, καθώς τα προϊόντα θα μπορούσαν να φτάνουν με φορτηγά χωρίς την ανάγκη για ακτοπλοϊκές συνδέσεις.

Ωστόσο, ένα τέτοιο σχέδιο θα είχε και επιπτώσεις. Η ανάπτυξη των νησιών θα άλλαζε δραματικά τη φυσιογνωμία τους, καθώς η εύκολη πρόσβαση θα μπορούσε να οδηγήσει σε υπερβολική αστικοποίηση και τουριστική εκμετάλλευση. Η ακτοπλοΐα, ένας κλάδος με χιλιάδες εργαζομένους, θα δεχόταν ισχυρό πλήγμα, ενώ το περιβαλλοντικό αποτύπωμα τέτοιων έργων θα έπρεπε να εξεταστεί προσεκτικά.

Παρόλο που ένα δίκτυο υποθαλάσσιων τούνελ στο Αιγαίο μοιάζει περισσότερο με επιστημονική φαντασία παρά με ρεαλιστικό σχέδιο, η τεχνολογική πρόοδος μπορεί να αλλάξει τα δεδομένα στο μέλλον. Αν η κατασκευή τους καταστεί οικονομικά και τεχνικά εφικτή, θα μπορούσε να αλλάξει ριζικά τον τρόπο με τον οποίο οι Έλληνες και οι επισκέπτες αντιλαμβάνονται τη χώρα και τα νησιά της.

Γρηγόρης Κεντητός

Γράφω για πράγματα που με συναρπάζουν, αλλά φροντίζω πάντα να τα ερευνώ σαν να τα μελετούσα για πρώτη φορά. Αναζητώ τη σύνδεση ανάμεσα στο χθες και το σήμερα, το ανθρώπινο μέσα στο ακαδημαϊκό, και τη γνώση που μπορεί να μεταφερθεί με τρόπο απλό, ακριβή και ζωντανό. Είτε πρόκειται για έναν αρχαίο πόλεμο είτε για ένα φαινόμενο της εποχής μας, στηρίζομαι πάντα σε πρωτογενές υλικό, πραγματικές πηγές και σοβαρή τεκμηρίωση. Θέλω κάθε κείμενο να αξίζει τον χρόνο του αναγνώστη — και τον δικό μου.

Εγγραφείτε στα Σελίδα του του Sportime στην πλατφόρμα των Google news για άμεση κι έγκυρη ενημέρωση.
Must Read: Ο βασιλιάς που πέθανε για να σωθεί η Αθήνα

Ο βασιλιάς που πέθανε για να σωθεί η Αθήνα

Ο Κόδρος, βασιλιάς της Αθήνας, μεταμφιέστηκε και θυσιάστηκε για να σώσει την πόλη. Η ιστορία πίσω από τον τελευταίο βασιλιά της αρχαίας Αθήνας.

Must Read
Must Read: Πώς το κρέας ξανά έγινε προνόμιο των λίγων; Από τις θυσίες των αρχαίων Ελλήνων στα 20 ευρώ το κιλό

Πώς το κρέας ξανά έγινε προνόμιο των λίγων; Από τις θυσίες των αρχαίων Ελλήνων στα 20 ευρώ το κιλό

Ένα καλό κρέας για την Κυριακή, λίγο για τα παιδιά, καθόλου σπατάλη

Must Read
Must Read: Νέα κίνηση του Βαγγέλη Μαρινάκη με στρατηγική είσοδο στη Γερμανία

Νέα κίνηση του Βαγγέλη Μαρινάκη με στρατηγική είσοδο στη Γερμανία

Ο Βαγγέλης Μαρινάκης επεκτείνει τη δραστηριότητά του στα offshore πλοία μέσω της Capital Offshore με συμφωνία στη Γερμανία και τη Hayfin Capital.

Must Read
Must Read: Ιωάννης Παπαφλωράτος: Συμφέροντα στην Κύπρο δεν θέλουν να προχωρήσει το έργο του καλωδίου

Ιωάννης Παπαφλωράτος: Συμφέροντα στην Κύπρο δεν θέλουν να προχωρήσει το έργο του καλωδίου

Η ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας Κύπρου Ισραήλ προκαλεί νέα ένταση στις ελληνοκυπριακές σχέσεις με τον Ιωάννη Παπαφλωράτο να μιλά για συμφέροντα που μπλοκάρουν το έργο και αδιέξοδο χωρίς εθνική συνεννόηση.

Must Read
Must Read: Στον αέρα η ηλεκτρική διασύνδεση Αθήνας – Λευκωσίας

Στον αέρα η ηλεκτρική διασύνδεση Αθήνας – Λευκωσίας

Η ενεργειακή γέφυρα Ελλάδας Κύπρου αντιμετωπίζει νέα εμπόδια με αβεβαιότητα για τη χρηματοδότηση και το μέλλον του έργου που θεωρείται στρατηγικό για την Ανατολική Μεσόγειο.

Must Read
Must Read: Σαν σήμερα πριν από 33 χρόνια οι Αμερικανοί έριξαν πύραυλο στο τουρκικό αντιτορπιλικό Muavenet σκοτώντας τον κυβερνήτη – Γιατί συνέβη

Σαν σήμερα πριν από 33 χρόνια οι Αμερικανοί έριξαν πύραυλο στο τουρκικό αντιτορπιλικό Muavenet σκοτώντας τον κυβερνήτη – Γιατί συνέβη

Σαν σήμερα πριν 33 χρόνια το USS Saratoga έπληξε με δύο Sea Sparrow το τουρκικό Muavenet στο Αιγαίο αφήνοντας έξι νεκρούς.

Must Read
Must Read: Τι ήταν η Αστυνομία Πόλεων και η Χωροφυλακή που πριν από 41 χρόνια ενώθηκαν και έγιναν η Ελληνική Αστυνομία

Τι ήταν η Αστυνομία Πόλεων και η Χωροφυλακή που πριν από 41 χρόνια ενώθηκαν και έγιναν η Ελληνική Αστυνομία

Πώς δύο διαφορετικοί θεσμοί, η Αστυνομία Πόλεων και η Χωροφυλακή, ένωσαν δυνάμεις πριν από 41 χρόνια και διαμόρφωσαν τη σύγχρονη Ελληνική Αστυνομία.

Must Read
Must Read: Ο Αιγύπτιος που έπαιξε πινγκ πονγκ χωρίς χέρια στους Παραολυμπιακούς και μας άφησε όλους άφωνους

Ο Αιγύπτιος που έπαιξε πινγκ πονγκ χωρίς χέρια στους Παραολυμπιακούς και μας άφησε όλους άφωνους

Ο Ιμπραήμ Χαμαντού έγινε σύμβολο θέλησης παίζοντας πινγκ πονγκ χωρίς χέρια και συγκλονίζοντας τους Παραολυμπιακούς Αγώνες.

Must Read
Must Read: Τι συνέβη στους αιχμαλώτους της Χίου μετά τη σφαγή του 1822

Τι συνέβη στους αιχμαλώτους της Χίου μετά τη σφαγή του 1822

Η σφαγή της Χίου δεν τελείωσε με το αίμα. Χιλιάδες αιχμάλωτοι βρέθηκαν στα σκλαβοπάζαρα και λίγοι από αυτούς κατάφεραν να αλλάξουν τη μοίρα τους.

Must Read