Ήταν ένας από τους καλύτερους όλων των εποχών. Για άλλους, ήταν απλά και αδιαπραγμάτευτα ο κορυφαίος. Αυτός που ξεπερνούσε τα όρια περισσότερο απ’ οποιονδήποτε άλλο μέσα στις πίστες. Το έκανε συχνά αυτό. Μία φορά όμως, έμελλε να είναι και η καθοριστική. Αυτή που του έκοψε το νήμα της ζωής! Σαν σήμερα πριν από 24 χρόνια, την Πρωτομαγιά του 1994 στην Ίμολα, έφυγε ο Άιρτον Σένα…
Εκείνο το, καταραμένο για πολλούς, τριήμερο στην Ίμολα είχε ξεκινήσει με το χειρότερο δυνατό τρόπο. Στα δοκιμαστικά της Παρασκευής, ο Ρούμπενς Μπαρικέλο, μόλις 22 ετών, «απογειώθηκε» με τη Jordan, αφού βρήκε άτσαλα το κερμπ στη στροφή «Βαριάντε Μπάσα» και πέταξε κυριολεκτικά με 225 χιλιόμετρα την ώρα, με τον ίδιο να ανασύρεται αναίσθητος από το διαλυμένο μονοθέσιο και αρκετούς φιλάθλους να έχουν τραυματιστεί από τα συντρίμμια.
Από την εικόνα και μόνο υπήρξε μία παγωμάρα στην πίστα, χωρίς καν να γνωρίζουν αν ο Αυστριακός πιλότος είναι καλά στην υγεία του ή όχι. Μάλιστα, ένας έτρεξε προς εκείνο το σημείο της πίστας για να διαπιστώσει τι ακριβώς έχει συμβεί. Ποιος άλλος θα το έκανε αυτό, από τον μοναδικό Άιρτον Σένα. Το στιγμιότυπο απαθανάτισε ο φωτογράφος Πολ Ανρί Καγί και ανέβασε ο Στούαρτ Ντεντ.
Ayrton Senna running down the Imola pitlane in order to grab a lift to the scene of Roland Ratzenberger’s accident, 24 years ago today…
🇧🇷 #F1 pic.twitter.com/ax3oI7nKbk
— Stuart Dent (@Stuart_Dent) April 30, 2018
Ήταν τέτοια η ευαισθησία του για τους υπόλοιπους οδηγούς, που στο Βελγικό Γκραν Πρι το 1992 σταμάτησε το μονοθέσιο και πήγε να βοηθήσει το Ερίκ Κομάς, έπειτα από σφοδρή σύγκρουση. Αργότερα ο Γάλλος οδηγός δήλωσε: «Ο Άιρτον μου έδωσε τη ζωή…»
Also in 1992 Senna immediately rushed to the scene after one of his fellow drivers, Erik Comas, had crashed. pic.twitter.com/CoXXTFiAo3
— Rob van der Luijt (@LuijtRB) April 30, 2018
https://youtu.be/RI1413ipcD0
Ο Σένα ήταν συντετριμμένος από το θάνατο του Ράτζενμπέργκερ. Οι φήμες τον ήθελαν να μην ήθελε να αγωνιστεί την επομένη στο Γκραν Πρι. Κάτι άλλωστε που συζητήθηκε ευρέως, αλλά κανείς από τους διοργανωτές δεν πήρε το βάρος της απόφασης να αναβάλουν τον αγώνα.
Ο Βραζιλιάνος πιλότος είχε πάει στη Williams με σκοπό να πάρει το πρωτάθλημα που είχε χάσει τα δύο προηγούμενα χρόνια και η πίεση ήταν μεγάλη. Στα δοκιμαστικά τα κατάφερνε πολύ καλά, αλλά στους αγώνες όχι. Μέχρι εκείνη την στιγμή είχαν γίνει δύο Γκραν Πρι, σε Αυστραλία και Ιαπωνία. Και στα δύο είχε πάρει την pole position, αλλά στους αγώνες εγκατέλειψε με τη νίκη να πηγαίνει στον Μίχαελ Σουμάχερ. Ο Σένα χρειαζόταν οπωσδήποτε τη νίκη, για να ξεκινήσει τη μεγάλη αντεπίθεση.
Ωστόσο η μοίρα είχε διαφορετική άποψη. Με την εκκίνηση του Γκραν Πρι οι Λέτο και Λαμί συγκρούστηκαν, η πίστα γέμισε συντρίμμια και έπρεπε να μπει το αυτοκίνητο ασφαλείας. Στον πέμπτο γύρο, η πίστα ήταν καθαρή και ο αγώνας άρχισε εκ νέου. Στον επόμενο όμως, ο Βραζιλιάνος έχασε τον έλεγχο στην Ταμπουρέλο και καρφώθηκε στον τοίχο, έχοντας προλάβει το μονοθέσιο να ελαττώσει ταχύτητα από τα 300 στα 200 χιλιόμετρα την ώρα.
Βέβαια αυτό δεν άλλαξε τις συνέπειες. Οι γιατροί τον έβγαλαν από το μονοθέσιο και διακομίστηκε στο νοσοκομείο της Μπολόνια, όπου παρά τις προσπάθειες τους, ο Σένα υπέκυψε στα τραύματά του. «Βαριές κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις και ακατάσχετη αιμορραγία», ήταν η επίσημη αναφορά του ιατρικού ανακοινωθέντος.
https://youtu.be/TFs9oxnwjLc
Στο άκουσμα της είδησης και της επιβεβαίωσης του θανάτου του Σένα, ο χρόνος σταμάτησε στην Ίμολα. Σταμάτησε σε όλο τον κόσμο του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Σταμάτησε στη Βραζιλία, όπου ο 34χρονος πιλότος λατρευόταν από τον κόσμο και αποτελούσε τον λαϊκό ήρωα σε μία χώρα με φτώχεια και τεράστια οικονομικά προβλήματα στην πλειονότητα του πληθυσμού.
Το ενδεχόμενο ενός θανατηφόρου ατυχήματος δεν ήταν άγνωστη λέξη στη Formula 1, όπως αποτελεί αυτά τα χρόνια και μάλιστα τότε ο Σένα είχε δηλώσει, περίπου τέσσερις μήνες πριν από το θάνατό του: «Εάν κάποτε έχω ένα σοβαρό ατύχημα, ελπίζω να πεθάνω μια και έξω. Δεν θέλω να καταλήξω σε αναπηρική καρέκλα. Δεν θέλω να υποφέρω στο νοσοκομείο από οποιονδήποτε τραυματισμό έχω υποστεί. Εάν πρέπει να ζήσω, θέλω να ζήσω κανονικά και έντονα χωρίς κανένα πρόβλημα. Γιατί τέτοιος άνθρωπος είμαι, με έντονο χαρακτήρα. Θα ήταν καταστροφικό εάν έπρεπε να ζήσω με πάσης φύσεως προβλήματα».
Ο Βραζιλιάνος πρόλαβε να κατακτήσει τρία πρωταθλήματα, όλα με τη McLaren, το 1988, το 1990 και το 1991. Αγωνίστηκε σε τέσσερις ομάδες, Toleman, Lotus, McLaren και Williams. Έτρεξε σε 162 αγώνες σε δέκα χρόνια (1984-1994), όπου πήρε 41 νίκες, είχε 65 pole positions, ενώ ανέβηκε 80 φορές στο πόντιουμ (δηλαδή στους μισούς αγώνες που έλαβε μέρος!). Δεν έχει σημασία τι λένε οι αριθμοί. Ο Άιρτον Σένα ήταν ο κορυφαίος και ως κορυφαίος έχει χαραχθεί στις μνήμες όλων…
https://youtu.be/KsEsENblDZY