MOTOGP

MotoGP Sprint: Να σπριντ ή να μην σπριντ

MotoGP Sprint:  1 χρόνος πέρασε και ακόμη δεν είναι ξεκάθαρο προς τα που γέρνει η ζυγαριά για τον ερχομό των sprint. Ομάδες, οδηγοί, θεατές μπερδεμένες οι εκτιμήσεις
MotoGP Sprint: Να σπριντ ή να μην σπριντ

MotoGP Sprint:  Μετά από ένα χρόνο, οι απόψεις εξακολουθούν να διίστανται για την αξία των αγώνων Sprint. Οι περισσότεροι θαυμαστές τους αγαπούν. Οι περισσότεροι αναβάτες; Ίσως όχι τόσο πολύ. Μερικοί (ο Τζακ Μίλερ θυμάται, καθώς και ο πιο συχνός νικητής του Σπριντ, ο Χόρχε Μάρτιν) απολαμβάνουν την ευκαιρία να πηγαίνουν σε αγώνες δύο φορές πιο συχνά. Άλλοι (π.χ. ο Fabio Quartararo) πιστεύουν ότι – μεταξύ άλλων αρνητικών – ο επιπλέον αγώνας ευτελίζει αυτό που θα έπρεπε να είναι ένα Σαββατοκύριακο αφιερωμένο σε έναν σοβαρό αγώνα.

Για αυτούς, το Sprint υπονομεύει τη βαρύτητα του εγχειρήματος του παγκόσμιου πρωταθλήματος. (Ίσως, στο πλαίσιο του, θα έπρεπε να καλύπτεται: Παγκόσμιο Πρωτάθλημα!)

Για μένα, δεν είναι δεδομένο ότι οι αγώνες μοτοσικλετών πρέπει να είναι θέμα βαρύτητας. Η σκέψη φαίνεται λίγο πολύτιμη. Λίγο ψηλά.

Είναι απλώς ένας αγώνας μοτοσικλετών, όπως είπε κάποτε ο εκπληκτικός Mick Doohan σε έναν συνεντευκτή, του οποίου οι ερωτήσεις βρήκε κάπως αέρινες.

Την περασμένη εβδομάδα, ωστόσο, μια ζωηρή συζήτηση με έναν συνάδελφο —έναν άπληστο κατά του σπρίντερ— έδειξε ότι το επιχείρημα δεν έχει κοπεί και στεγνώσει.

Η κύρια ένστασή του ήταν το θέμα της ασφάλειας – περισσότερες πιθανότητες να τραυματιστεί. Πέρυσι, υποστήριξε, υπήρξε αύξηση 300 τοις εκατό στον αριθμό των αναβατών που έχασαν τον αγώνα της Κυριακής λόγω τραυματισμού.

motogp-sprint-race-2023-2024.

MotoGP Sprint: Ακούγεται πολύ, βάλε έτσι. Αλλά είναι ένα ποσοστό ενός πολύ μικρού δείγματος: από έναν μέσο όρο ανά αγώνα σε λιγότερο από τρεις. Σε ένα μόνο άτυχο έτος, όταν συντριβές που θα μπορούσαν να ήταν καλοήθεις έσπασαν κόκκαλα—όπως το δυσάρεστο διπλό κάταγμα στο πόδι του Alex Rins στο Mugello. Το αποτέλεσμα των γρήγορων ατυχημάτων είναι πάντα στην αγκαλιά των θεών. Για να έχουν νόημα, τα στατιστικά στοιχεία πρέπει να είναι λιγότερο επιλεκτικά. Ή λαμβάνονται από μεγαλύτερο δείγμα. Το να ρίχνεις τεράστια ποσοστά πολύ μικρών αριθμών είναι απατηλό.

Μια δεύτερη ένσταση κατηγορεί τα σπριντ για την κλοπή του χρόνου προπόνησης, ειδικά των ελεύθερων πρακτικών, όταν οι αναβάτες μπορούν να δουλέψουν σε ρυθμίσεις αγώνων και όχι απλώς να κάνουν μονό γύρους για μια κρίσιμη θέση στο grid. Υπάρχει ένα σημείο εδώ. Ο χρόνος προπόνησης είχε ήδη πιεστεί ούτως ή άλλως, και χειροτέρεψε πέρυσι.

Πριν από τότε, υπήρχαν 135 λεπτά της λεγόμενης Ελεύθερης Εξάσκησης, αν και στην πραγματικότητα όλοι οι χρόνοι μετρούσαν για την επιλογή για τους 10 καλύτερους στο 2ο τρίμηνο, για να διασφαλιστεί η εκκίνηση στις τέσσερις πρώτες σειρές. Μόνο το απόγευμα του Σαββάτου, υπήρξαν άλλα 30 λεπτά γνήσιας δωρεάν προπόνησης, συν 20 λεπτά πρωινής προθέρμανσης αγώνα.

Μέχρι το τέλος του περασμένου έτους, οι δύο συνεδρίες της Παρασκευής, από 90 λεπτά σε 105, είχαν χρονομετρηθεί. Το πρωί του Σαββάτου είχε 30 λεπτά ελεύθερες προπονήσεις. Η πρωινή προθέρμανση του αγώνα μειώθηκε στα 10 λεπτά. Έτσι, ο συνολικός χρόνος προπόνησης, τόσο χρονομετρημένος όσο και ελεύθερος μειώθηκε από 185 λεπτά σε 145 (χωρίς να υπολογίζονται οι προκριματικές συνεδρίες).

Δεδομένων των περιορισμών στις δοκιμές μακριά από τους αγώνες, αυτός ο χρόνος σέλας μείωσε ακόμη περισσότερο. Μια σημαντική παρενέργεια ήταν να τονιστεί η σημασία των ηλεκτρονικών ειδών και η χρήση προσομοιώσεων τεχνητής νοημοσύνης για τη συντόμευση του στόχου της επίτευξης των ρυθμίσεων μετάδοσης και πλαισίου/ανάρτησης. Αυτό ευνόησε τις πλουσιότερες ομάδες.

Το Sprint το έκανε χειρότερο, αλλά ήταν το ίδιο «χειρότερο» για όλους.

Μετά, το θέμα της ευτελισμού. Ο συμβιβασμός στην αξιοπρέπεια.

Τα σπριντ μισού πόντου θολώνουν τα νερά, αλλά αν σκεφτεί κανείς ότι ο Bagnaia κέρδισε μόνο τέσσερις από αυτούς στους εννέα του Martin αλλά επτά πλήρεις κούρσες έναντι των τεσσάρων του Martin, καταλαβαίνετε γιατί ήταν ο πρωταθλητής. Οι κύριοι αγώνες παραμένουν πιο σημαντικοί.

Ήταν ξεκάθαρα μια συνειδητή προσέγγισή του. Ενώ ο Μάρτιν φόρτισε, ο Bagnaia χρησιμοποίησε τα Sprint για να αποκτήσει περαιτέρω γνώσεις και πυρομαχικά για τον κύριο αγώνα. Όλα αυτά ελαχιστοποιώντας τον κίνδυνο αποφεύγοντας τη στενή εμπλοκή όταν υπήρχαν μόνο λίγοι πόντοι στο τραπέζι.

MotoGP Sprint: Εφαρμόστε την ίδια σκέψη στο υπόλοιπο πλέγμα και ίσως καταλήξετε στο συμπέρασμα ότι τα Sprint δεν είναι πραγματικοί αγώνες και δεν πρέπει να λαμβάνονται σοβαρά υπόψη. Και μπορεί να έχεις δίκιο. Αλλά και πάλι, ένας έξυπνος αναβάτης βλέπει κάθε αγώνα με αυτόν τον τρόπο ούτως ή άλλως, όχι ως μεμονωμένη εξόρμηση για μετρητά, αλλά ως μέρος μιας καμπάνιας πρωταθλήματος. Λοιπόν, είναι κάποια από αυτές πραγματικές φυλές;

Η τελευταία κατηγορία: το MotoGP αντέγραφε την F1, η οποία εισήγαγε τους αγώνες Sprint το 2021. Ίσως ναι, αλλά και όχι αρκετά. Η F1 έχει μόνο έξι και όχι σε κάθε αγώνα, ενώ η σειρά αυτοκινήτων μιμήθηκε στην πραγματικότητα το MotoGP φέτος επεκτείνοντας το σύστημα πόντων Sprint από τους τρεις πρώτους στους οκτώ.

Ο νέος υπεύθυνος μάρκετινγκ του MotoGP, Dan Rossomondo, νέος πέρυσι και φρέσκος από το NBA, δεν επινόησε τα Sprint, αλλά του αρέσουν (έκπληξη, έκπληξη) ως «ένα προϊόν που οι άνθρωποι μπορούν να χρησιμοποιήσουν ως δοκιμαστικό για τον κύριο αγώνα μας». Ένα είδος λιγότερο επιβαρυντικό ορεκτικό το απόγευμα του Σαββάτου για όσους βρίσκουν τον κύριο αγώνα πολύ κουραστικό.

Μου? Μου αρέσουν επίσης. Όχι ως «προϊόν», αλλά επειδή πληρούν τη βασική απαίτηση ενός γεγονότος παγκοσμίου πρωταθλήματος με το να είναι «μόνο ένας αγώνας μοτοσικλετών».

Και όσο περισσότερο, τόσο το καλύτερο. 

Σας ευχαριστούμε που αφιερώσατε χρόνο για να διαβάσετε αυτό το άρθρο. Πιθανόν να σας ενδιαφέρουν και τα παρακάτω θέματα:

Διαβάσατε το άρθρο με τίτλο «MotoGP Sprint: Να σπριντ ή να μην σπριντ», όπου αναφέρθηκαν τα παρακάτω #tags (ετικέτες). Για περισσότερα σχετικά άρθρα επιλέξτε παρακάτω.
Post on Facebook Post on X (Twitter) Post on LinkEdin Send this post with WhatsApp Send this post with Viber E-mail Post
Εγγραφείτε στα Σελίδα του του Sportime στην πλατφόρμα των Google news για άμεση κι έγκυρη ενημέρωση.
Μιχάλης Κοντιζάς

Ένας άνθρωπος που δεν γνώριζε τίποτα από τον κόσμο της μηχανοκίνησης αλλά κατάφερε να τον ενώσει στη μεγαλύτερη γιορτή της μηχανοκίνησης στην Ελλάδα στο Motor Festival και να δημιουργήσει την μοναδική τηλεοπτική εκπομπή το Engine Power που προβάλει καθημερινά αθλητές, καθημερινούς ήρωες και πρωταγωνιστές πανελλαδικά. Ένας άνθρωπος που συνεχίζει να νιώθει τίποτα, να νιώθει μηδέν, μπροστά στο μεγαλείο του χώρου και την αστείρευτη αγάπη του κόσμου για την μηχανοκίνηση. Σας παρουσιάζουμε τον Mr Zero... Μιχαήλ Κοντιζά!