Το μέλλον της La Liga με την Etihad ως χορηγό
Η συμφωνία της Etihad με την ομάδα της Χιρόνα μπορεί να αποτελέσει την αρχή μιας νέας εποχής για τη La Liga.Η κρατική αεροπορική εταιρεία των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, Etihad Airlines αποφάσισε να κάνει την είσοδό της στο ισπανικό πρωτάθλημα ποδοσφαίρου. Υπέγραψε πρόσφατα συμφωνία συνεργασίας με την Χιρόνα, την ομάδα-έκπληξη της La Liga, η οποία κατάφερε να πάρει την 3 η θέση που οδηγεί στο Champions League.
Το ισπανικό πρωτάθλημα κάνει προσπάθειες να ανταγωνιστεί το – κατά τεκμήριο – καλύτερο εθνικό πρωτάθλημα του κόσμου, την αγγλική Premier League, και οι χορηγίες από μεγάλες εταιρείες θα βοηθήσουν να ανέβει ο ανταγωνισμός.
Ας ρίξουμε μια ματιά στους μεγάλους χορηγούς των ομάδων που θα αγωνίζονται στο ισπανικό πρωτάθλημα της σεζόν 2024-2025.
Η απαγόρευση των στοιχηματικών εταιρειών ως χορηγών
Το 2021 η La Liga, στο πλαίσιο της ηθικής προσέγγισης των χορηγιών για τις ομάδες που συμμετέχουν στο πρωτάθλημα, αποφάσισε να απαγορεύσει τις χορηγίες από στοιχηματικές εταιρίες για το πρωτάθλημα της πρώτης και της δεύτερης κατηγορίας ποδοσφαίρου. Ο βασικός στόχος ήταν η προστασία των φιλάθλων και η προώθηση του υπεύθυνου στοιχηματισμού.
Σίγουρα μεγάλο ρόλο στην απόφαση αυτή έπαιξε το γεγονός ότι δύο μεγάλες ομάδες της Ισπανίας, η Ρεάλ Μαδρίτης και η Μπαρτσελόνα, δεν έχουν διαφημίσεις στοιχηματικών εταιρειών στις φανέλες τους. Οι δύο κολοσσοί του ποδοσφαίρου λανσάρουν στις φανέλες τους η μεν τη γνωστή αεροπορική εταιρεία Emirates και η δε την εφαρμογή μουσικής Spotify.
Βέβαια πολλοί είναι αυτοί που έχουν ασκήσει κριτική για τις χορηγίες από χώρες που δεν σέβονται τα ανθρώπινα δικαιώματα και εφαρμόζουν νομοθεσίες που δεν συνάδουν με την εποχή μας. Για παράδειγμα, η διαχρονικά τρίτη μεγαλύτερη ομάδα της Ισπανίας, η Ατλέτικο Μαδρίτης, έχει χορηγό της Riyadh Air, την αεροπορική εταιρεία της Σαουδικής Αραβίας.
Δεν είναι λίγες οι φωνές που υποστηρίζουν ότι η Σαουδική Αραβία χρησιμοποιεί το ποδόσφαιρο για την προβολή της χώρας. Έχει μάλιστα χρησιμοποιηθεί ο όρος «sportswashing», ο οποίος επί της ουσίας σημαίνει την χρήση του ποδοσφαίρου για το «ξέπλυμα» και τη βελτίωση της φήμης μιας χώρας ή μιας εταιρείας.
Στόχος του ισπανικού πρωταθλήματος είναι η βελτίωση της φήμης του. Γίνεται μεγάλη προσπάθεια να αποφεύγεται η σύνδεση της La Liga με εταιρείες και χώρες στις οποίες ασκείται συχνά αρνητική κριτική.
Η περίπτωση της Χιρόνα
Η Χιρόνα (ή Ζιρόνα) είναι μια πόλη που μόλις καταφέρνει να ξεπεράσει τους 100.000 κατοίκους. Έχει, ωστόσο, μεγάλη ιστορία στον αθλητισμό. Φέτος προπονητής της ομάδας μπάσκετ (η οποία έχει το ίδιο όνομα) είναι ο πρώην ομοσπονδιακός προπονητής της Ελλάδας, Φώτης Κατσικάρης.
Η ποδοσφαιρική ομάδα της Χιρόνα κατάφερε να προκριθεί στις θέσεις του Champions League και αυτό τράβηξε τα βλέμματα πάνω της. Όπως πριν 20 χρόνια ο Ρώσος ολιγάρχης Ρόμαν Αμπράμοβιτς έψαχνε μια ομάδα της Αγγλίας για να επενδύσει, καταλήγοντας έτσι στην Τσέλσι (η οποία είχε προκριθεί στο Champions League την τελευταία αγωνιστική), έτσι και η Etihad, προσέγγισε την Χιρόνα για να αποτελέσει χορηγό της.
Αυτό θα βάλει την Etihad σε εκατομμύρια σπίτια και θα αυξήσει ακόμα περισσότερο την προβολή της. Βέβαια δεν είναι η πρώτη φορά που η Etihad θα αποτελέσει χορηγό ομάδας που παίζει στην κορυφαία διασυλλογική διοργάνωση, καθώς εδώ και χρόνια αποτελεί τον βασικό χορηγό της Μάντσεστερ Σίτυ. Ωστόσο, θα πρέπει να σημειωθεί ότι είναι η πρώτη φορά που θα κάνει την εμφάνισή της σε ομάδα της La Liga.
Πέρα από την κριτική που έχει ασκηθεί, ο πρόεδρος και πολλοί οπαδοί της Χιρόνα ήταν ενθουσιασμένοι με τη νέα χορηγία, καθώς η ομάδα θα λάβει ένα διόλου ευκαταφρόνητο ποσό, κάτι που θα τη βοηθήσει να βελτιώσει όχι μόνο το ρόστερ, αλλά και τις ίδιες τις εγκαταστάσεις του γηπέδου.
Τι να περιμένουμε στο μέλλον;
Η συμφωνία της Etihad με την ομάδα της Χιρόνα μπορεί να αποτελέσει την αρχή μιας νέας εποχής για τη La Liga.
Ίσως σε μερικά χρόνια δούμε το ισπανικό πρωτάθλημα να μοιάζει με το αγγλικό σε πολλά μέτωπα, από το επίπεδο του ανταγωνισμού μέχρι το στυλ ποδοσφαίρου και τα ποσά που επενδύονται.
Αυτό, ωστόσο, είναι σίγουρο ότι θα προκαλέσει αντιδράσεις σε αρκετούς φίλους του ποδοσφαίρου, που θέλουν το άθλημα να παραμείνει πιστό σε αρχές όπως η ακεραιότητα, ο επαγγελματισμός και η πραγματική σύνδεση με την ομάδα, μακριά από «μισθοφόρους» που θα αλλάζουν ομάδες με κριτήριο μόνο το χρήμα και χωρίς τα απίστευτα ποσά που πλέον δαπανούνται για μεταγραφές.
Και ίσως δεν είμαστε μακριά από τη δημιουργία ενός κινήματος «ενάντια στο σύγχρονο ποδόσφαιρο» στην Ισπανία, εφάμιλλο του «Against modern football».
Οι ιθύνοντες της La Liga θα πρέπει να βρουν την κατάλληλη ισορροπία, κάνοντας, αφενός, το πρωτάθλημα πιο εύρωστο οικονομικά, χωρίς, αφετέρου, να χάσουν τους πιο «ρομαντικούς» φιλάθλους.