Πόσο μεγάλη ήταν η κιβωτός του Νώε; Το ύψος, το μήκος και το πλάτος της
Η κιβωτός του Νώε είχε μήκος μεγαλύτερο από ένα Boeing 747.
Ανάμεσα στις πιο διάσημες αφηγήσεις της Παλαιάς Διαθήκης, η ιστορία της Κιβωτού του Νώε στέκεται σαν ένα αρχέτυπο σωτηρίας, πίστης και θεϊκής κρίσης. Όμως πίσω από τη θεολογική της σημασία, η ίδια η Κιβωτός προκαλεί μια άλλη απορία που αγγίζει το πρακτικό και το τεχνικό: πόσο μεγάλη ήταν στην πραγματικότητα; Θα μπορούσε ένα τέτοιο πλοίο, όπως το περιγράφει η Βίβλος, να έχει κατασκευαστεί; Και τι σημαίνουν οι διαστάσεις της σε μοντέρνα μέτρα;
Στο βιβλίο της Γένεσης (κεφ. 6, στ. 15), ο Θεός δίνει εντολές στον Νώε να κατασκευάσει ένα πλοίο μήκους 300 πήχεων, πλάτους 50 πήχεων και ύψους 30 πήχεων. Όμως το ερώτημα είναι: πόσο ακριβώς είναι ένας πήχυς; Η μονάδα αυτή διαφέρει ανά εποχή και γεωγραφία. Ο λεγόμενος βασιλικός πήχυς της Αιγύπτου, που πιθανότατα χρησιμοποιούσαν την εποχή εκείνη, έχει μήκος περίπου 52 εκατοστά, ενώ ο εβραϊκός πήχυς κυμαίνεται από 45 έως 50 εκατοστά. Οι περισσότεροι μελετητές συμφωνούν σε έναν μέσο όρο κοντά στα 46 εκατοστά.
Αν δεχτούμε αυτή την αναλογία, τότε η Κιβωτός είχε μήκος περίπου 138,7 μέτρα, πλάτος 23,1 μέτρα και ύψος 13,8 μέτρα. Για να γίνει κατανοητό το μέγεθός της, ήταν μεγαλύτερη από ένα σύγχρονο Boeing 747, και το μήκος της πλησίαζε εκείνο ενός αμερικανικού αντιτορπιλικού Arleigh Burke. Αν λάβουμε υπόψη την απλότητα των εργαλείων της εποχής, η Κιβωτός φαντάζει ως ένα τεχνικό θαύμα, έστω και αν προσεγγίζεται μέσα από τον φακό του μύθου.
Η βιβλική περιγραφή μάλιστα αναφέρει ότι η Κιβωτός κατασκευάστηκε με “ξύλα τετράγωνα”, δηλαδή τετραγωνισμένους κορμούς, και ασφαλτώθηκε εσωτερικά και εξωτερικά — ίσως με φυσική πίσσα. Η εντολή του Θεού στον Νώε περιλάμβανε όχι μόνο τη δομή, αλλά και την εσωτερική της οργάνωση: έπρεπε να διαθέτει τρία επίπεδα και να είναι χωρισμένη σε διαμερίσματα, ώστε να φιλοξενήσει ζεύγη από όλα τα ζώα της γης.
Πολλοί έχουν αναρωτηθεί αν η Κιβωτός, με τις διαστάσεις αυτές, θα μπορούσε να επιπλεύσει ή να είναι λειτουργική. Σύγχρονοι ναυπηγοί που μελέτησαν τη δομή της κατέληξαν πως ναι, η αναλογία της —6 προς 1 στο μήκος προς πλάτος— είναι εντυπωσιακά κοντά στις αναλογίες των σύγχρονων φορτηγών πλοίων, που έχουν σχεδιαστεί για σταθερότητα και ανθεκτικότητα στη θάλασσα. Επομένως, ακόμα κι αν δεν ήταν πλοίο με πανιά ή μηχανισμό πρόωσης, η Κιβωτός όπως περιγράφεται, θα μπορούσε να παραμείνει σταθερή σε νερά μεγάλης ταραχής, όπως ένας τεράστιος ξύλινος κάδος επιβίωσης.