EXTRATIME

Αν το κάνεις σήμερα είναι σίγουρα προσβολή, πριν πολλά χρόνια όμως έπρεπε αλλιώς μπορεί να μην έτρωγες

Πριν αιώνες, το να πας σε δείπνο χωρίς τη δική σου cadena σήμαινε ότι μπορεί να μην έτρωγες.
Αν το κάνεις σήμερα είναι σίγουρα προσβολή, πριν πολλά χρόνια όμως έπρεπε αλλιώς μπορεί να μην έτρωγες

Φανταστείτε να σας καλούν σε ένα δείπνο σήμερα, να φτάνετε με το δικό σας μαχαίρι και πιρούνι κλεισμένα σε ένα μικρό κουτί και να τα βγάζετε μπροστά στον οικοδεσπότη. Θα σας κοιτούσαν σαν να είχατε χάσει τα μυαλά σας—ίσως και να σας έδιωχναν θεωρώντας το προσβολή. Κι όμως, πριν από αιώνες, αν δεν εμφανιζόσουν με τα δικά σου σκεύη, μπορεί να έμενες νηστικός, κοιτάζοντας το φαγητό από μακριά. Καλωσορίσατε σε έναν κόσμο όπου το να φέρεις το δικό σου μαχαιροπίρουνο δεν ήταν απλώς συνήθεια, αλλά ζήτημα επιβίωσης και κύρους, μια παράξενη συνήθεια που ξεκίνησε σαν ψίθυρος στην Ιταλία και απλώθηκε σαν κύμα στην Ευρώπη.

Πίσω στον 11ο αιώνα, η Ευρώπη δεν ήταν ακριβώς ο παράδεισος της φιλοξενίας που φανταζόμαστε. Τα τραπέζια των πλούσιων γέμιζαν με κρέατα, ψωμιά και κρασί, αλλά τα μαχαιροπίρουνα δεν ήταν κάτι που ο οικοδεσπότης σου χάριζε απλόχερα. Οι περισσότεροι έτρωγαν με τα χέρια ή με ένα μαχαίρι που κουβαλούσαν πάνω τους—ένα εργαλείο που έκοβε το ψωμί το πρωί και υπερασπιζόταν τη ζωή σου το βράδυ. Τότε εμφανίστηκε το πιρούνι, ένα παράξενο αντικείμενο με δόντια, που έφτασε από την Βυζαντινή Αυτοκρατορία στην Ιταλία. Μια πριγκίπισσα, η Μαρία Αργυροπουλίνα, λέγεται ότι το έφερε το 1004 στο γάμο της στη Βενετία, και οι ντόπιοι το κοίταξαν σαν εξωγήινο αντικείμενο. Όμως, σιγά-σιγά, οι πλούσιοι Ιταλοί το υιοθέτησαν, και μαζί του γεννήθηκε η συνήθεια της cadena—ένα μικρό, συχνά πολυτελές κουτί που κρατούσε το μαχαίρι και το πιρούνι σου, σαν θησαυρός που δεν αποχωριζόσουν ποτέ.

Σκεφτείτε το σκηνικό: ένας έμπορος φτάνει σε μια έπαυλη για ένα συμπόσιο. Κατεβαίνει από το άλογό του, βγάζει τη δική του cadena από δέρμα ή μέταλλο, και κάθεται στο τραπέζι δίπλα σε άλλους καλεσμένους που κάνουν το ίδιο. Δεν υπήρχαν ντουλάπια γεμάτα πιρούνια στην κουζίνα του οικοδεσπότη—αν ήθελες να φας με στυλ, έφερνες τα δικά σου. Αυτά τα σετ δεν ήταν απλά εργαλεία, ήταν έργα τέχνης. Φτιαγμένα από ασήμι ή χρυσό, με λαβές σκαλισμένες με λουλούδια ή οικογενειακά σύμβολα, έδειχναν ποιος ήσουν. Στην Ιταλία του 14ου αιώνα, το να εμφανιστείς χωρίς τη δική σου cadena ήταν σαν να πήγαινες σε χορό χωρίς παπούτσια—απλώς δεν γινόταν. Και αν ήσουν φτωχός; Έμενες με το μαχαίρι σου και τα δάχτυλά σου, κοιτάζοντας τους αριστοκράτες να τρώνε με τα πιρούνια τους σαν να ήταν βασιλιάδες.

Η συνήθεια ταξίδεψε πέρα από την Ιταλία, φτάνοντας στη Γαλλία τον 16ο αιώνα, όταν η Αικατερίνη των Μεδίκων έφερε τα ιταλικά της ήθη—και τα πιρούνια της—στο γαλλικό παλάτι. Εκεί, το δείπνο έγινε θέατρο: οι καλεσμένοι έβγαζαν τις cadenas τους σαν να παρουσίαζαν τα διαπιστευτήριά τους, και το να έχεις ένα όμορφο σετ ήταν σαν να κρατάς εισιτήριο για την υψηλή κοινωνία. Ακόμα και οι υπηρέτες κοιτούσαν με δέος αυτά τα μικρά κουτιά, που μερικές φορές περιείχαν και κουτάλια για τις σούπες που γίνονταν της μόδας. Όμως, δεν ήταν όλοι έτοιμοι για αυτή την αλλαγή. Στην Αγγλία, για παράδειγμα, το πιρούνι θεωρήθηκε γελοίο μέχρι τον 17ο αιώνα. Ένας ταξιδιώτης που το έφερε από την Ιταλία το 1608 δέχτηκε χλευασμό, και οι περισσότεροι προτιμούσαν να τρώνε με τα χέρια τους παρά να κουβαλούν τέτοια «περίεργα» αντικείμενα.

Καθώς οι αιώνες περνούσαν, η ανάγκη για τη cadena ξεθώριασε. Μέχρι τον 18ο αιώνα, τα πιρούνια έγιναν πιο φτηνά και συνηθισμένα, χάρη στις βελτιώσεις στην κατασκευή μετάλλων. Οι οικοδεσπότες άρχισαν να γεμίζουν τα τραπέζια τους με δικά τους σετ, και το να φέρεις το δικό σου έγινε περιττό—ίσως και αγενές. Αυτό που κάποτε ήταν απαραίτητο για να φας, μετατράπηκε σε μια παράξενη ανάμνηση, σαν να βλέπεις παλιές φωτογραφίες από έναν κόσμο που δεν υπάρχει πια. Κάπου, σε ένα σκονισμένο μουσείο, μια cadena κάθεται ακόμα, περιμένοντας να πει την ιστορία της για μια εποχή που το δείπνο ήταν προσωπική υπόθεση, και το πιρούνι σου ήταν ο καλύτερος σου φίλος.

Γρηγόρης Κεντητός

Γράφω για πράγματα που με συναρπάζουν, αλλά φροντίζω πάντα να τα ερευνώ σαν να τα μελετούσα για πρώτη φορά. Αναζητώ τη σύνδεση ανάμεσα στο χθες και το σήμερα, το ανθρώπινο μέσα στο ακαδημαϊκό, και τη γνώση που μπορεί να μεταφερθεί με τρόπο απλό, ακριβή και ζωντανό. Είτε πρόκειται για έναν αρχαίο πόλεμο είτε για ένα φαινόμενο της εποχής μας, στηρίζομαι πάντα σε πρωτογενές υλικό, πραγματικές πηγές και σοβαρή τεκμηρίωση. Θέλω κάθε κείμενο να αξίζει τον χρόνο του αναγνώστη — και τον δικό μου.

Εγγραφείτε στα Σελίδα του του Sportime στην πλατφόρμα των Google news για άμεση κι έγκυρη ενημέρωση.
Ελευθέριος Ανδρώνης: Οι ρόδες των τρακτέρ τράνταξαν τις Βρυξέλλες: Η πανευρωπαϊκή αγροτιά φώναξε «όχι» στη συμφωνία θανάτου με τη Mercosur

Οι ρόδες των τρακτέρ τράνταξαν τις Βρυξέλλες: Η πανευρωπαϊκή αγροτιά φώναξε «όχι» στη συμφωνία θανάτου με τη Mercosur

Η ΕΕ διεξάγει πόλεμο στην ίδια της την παραγωγή - Πεδίο μάχης οι Βρυξέλλες για την επιβίωση των αγροτών και τη διατροφική αυτάρκεια όλων μας

Ελευθέριος Ανδρώνης
Κοινωνία: Βγαίνει και από πάνω ο Βορίδης απειλώντας τους αγρότες: «Με το “δεν μιλάω” στο τέλος δεν θα πάρει κανείς τίποτα»

Βγαίνει και από πάνω ο Βορίδης απειλώντας τους αγρότες: «Με το “δεν μιλάω” στο τέλος δεν θα πάρει κανείς τίποτα»

Αντί να απολογηθεί για την ασυδοσία των «φραπέδων», ο Μάκης Βορίδης προκαλεί κι από πάνω τους φτωχοποιημένους αγρότες

Κοινωνία
Κοινωνία: Νερό: Χαράτσι 9 ευρώ στον τριμηνιαίο λογαριασμό φέρνει η ΕΥΔΑΠ

Νερό: Χαράτσι 9 ευρώ στον τριμηνιαίο λογαριασμό φέρνει η ΕΥΔΑΠ

Οι χρεώσεις κατανάλωσης παραμένουν - για την ώρα ίδιες - αλλά αυξάνεται το πάγιο ύδρευσης και προστίθεται νέο πάγιο αποχέτευσης

Κοινωνία
ExtraTime: Οι διεισδυτικές «Προσωπογραφίες» του Ηλία Μπουργιώτη

Οι διεισδυτικές «Προσωπογραφίες» του Ηλία Μπουργιώτη

(PHOTOS) Πορτρέτα Ελλήνων και ξένων δημιουργών που έχουν σημαδέψει την πολιτιστική ζωή της σύγχρονης Ελλάδας.

ExtraTime
Κοινωνία: Αγρότες: «Όχι» σε προσχηματικό διάλογο με την κυβέρνηση – Κλιμάκωση των κινητοποιήσεων – Χριστούγεννα με ανοιχτά μπλόκα

Αγρότες: «Όχι» σε προσχηματικό διάλογο με την κυβέρνηση – Κλιμάκωση των κινητοποιήσεων – Χριστούγεννα με ανοιχτά μπλόκα

Μετά το φιάσκο του ΕΛΓΑ, «σύνθημα» για συνέχιση του αγώνα - Ανοιχτοί δρόμοι τα Χριστούγεννα, αλλά τα τρακτέρ θα παραμείνουν

Κοινωνία
Κοινωνία: Κυβέρνηση: Παταγώδης αποτυχία στον χειρισμό του μεταναστευτικού – 46.000 άτομα εισήλθαν παράνομα το 2025

Κυβέρνηση: Παταγώδης αποτυχία στον χειρισμό του μεταναστευτικού – 46.000 άτομα εισήλθαν παράνομα το 2025

Ο Αρχιπλοίαρχος ε.α. του Λιμενικού, Κωνσταντίνος Καραγάτσος, εξήγησε με στοιχεία το φιάσκο διαχείρισης σε ελληνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο

Κοινωνία
Κοινωνία: Εξεταστική ΟΠΕΚΕΠΕ: Δεν έχει πάτο η κοροϊδία – Η ΝΔ διέρρευσε την τοποθέτηση Παπασταύρου ενώ ακόμα ήταν σε εξέλιξη!

Εξεταστική ΟΠΕΚΕΠΕ: Δεν έχει πάτο η κοροϊδία – Η ΝΔ διέρρευσε την τοποθέτηση Παπασταύρου ενώ ακόμα ήταν σε εξέλιξη!

Οι συντάκτες του κοινοβουλευτικού ρεπορτάζ έμαθαν τι είπε ο κ. Παπασταύρου πριν καν τα πει- Η Μιλένα Αποστολάκη κατήγγειλε το απίστευτο περιστατικό

Κοινωνία
ExtraTime: Ένα άγνωστο αντικείμενο από το Διάστημα περνά κοντά από τη Γη και οι επιστήμονες το παρακολουθούν με προσοχή

Ένα άγνωστο αντικείμενο από το Διάστημα περνά κοντά από τη Γη και οι επιστήμονες το παρακολουθούν με προσοχή

Το διαστρικό αντικείμενο 3I ATLAS φτάνει στο πιο κοντινό του πέρασμα από τη Γη και παρακολουθείται στενά.

ExtraTime
Ελευθέριος Ανδρώνης: ΗΠΑ: H Ορθοδοξία είναι το «καλύτερα φυλαγμένο μυστικό» των Αμερικανών – «Έκλαιγα για μιάμιση ώρα στην πρώτη μου Θ. Λειτουργία»

ΗΠΑ: H Ορθοδοξία είναι το «καλύτερα φυλαγμένο μυστικό» των Αμερικανών – «Έκλαιγα για μιάμιση ώρα στην πρώτη μου Θ. Λειτουργία»

Από την «κατήχηση» του διαδικτύου στα σκαλοπάτια της ενορίας - Η Associated Press μιλά για «δεύτερο κύμα» Αμερικανών που γεμίζει τους ναούς

Ελευθέριος Ανδρώνης