Υπάρχει ένα συγκεκριμένο σημείο στα super market που η κούρασή σου θα σε κάνει να ψωνίσεις
Καραμέλες και μικρά προϊόντα στο ταμείο; Δεν είναι τυχαίο. Οι έμποροι σε χτυπούν εκεί που είσαι πιο αδύναμος, κερδίζοντας εκατομμύρια από τις τελευταίες σου παρορμήσεις.
Περπατάς στο σούπερ μάρκετ, το καλάθι σου γεμάτο με τα απαραίτητα, και φτάνεις επιτέλους στο ταμείο. Εκεί, καθώς περιμένεις τη σειρά σου, τα μάτια σου πέφτουν σε έναν μικρό στρατό από καραμέλες, σοκολάτες, μπαταρίες και διάφορα άλλα, όλα τακτοποιημένα δίπλα στην ταμειακή μηχανή. Δεν είναι τυχαίο. Οι έμποροι γνωρίζουν ότι αυτός ο μικρός διάδρομος είναι η τελευταία σου ευκαιρία να αδειάσουν την τσέπη σου, και το έχουν σχεδιάσει σαν παγίδα. Όταν στέκεσαι εκεί, ίσως κουρασμένος ή βαριεστημένος, η θέα ενός σοκολατάκι των δύο ευρώ μοιάζει αθώα—ποιος θα πει όχι σε μια μικρή απόλαυση μετά από τόση ώρα ψώνια;
Αυτή η τακτική έχει βαθιές ρίζες στην ψυχολογία. Οι ειδικοί λένε ότι όταν φτάνουμε στο ταμείο, η θέλησή μας έχει εξαντληθεί από τις αποφάσεις που πήραμε νωρίτερα—ποιο γάλα να πάρουμε, αν αξίζει η έκπτωση στα δημητριακά. Εκείνη τη στιγμή, το μυαλό μας είναι ευάλωτο, και τα μικρά, φτηνά προϊόντα γίνονται ακαταμάχητα. Οι крарамέλες και τα μίνι πακέτα τσίχλας δεν είναι εκεί για να γεμίσουν τυχαία τον χώρο—είναι προσεκτικά επιλεγμένα γιατί η τιμή τους είναι τόσο χαμηλή που δεν νιώθεις ενοχές, αλλά αρκετή για να φέρνει τεράστια κέρδη όταν εκατομμύρια πελάτες τα αρπάζουν χωρίς δεύτερη σκέψη.
Η ιστορία πίσω από αυτό το κόλπο ξεκινάει δεκαετίες πριν, όταν τα καταστήματα κατάλαβαν ότι η ουρά στο ταμείο είναι χρυσωρυχείο. Μελέτες έδειξαν ότι οι πωλήσεις από αυτά τα τελευταία λεπτά μπορούν να ανεβάσουν τα έσοδα ενός μαγαζιού κατά 5% ή και περισσότερο. Και δεν είναι μόνο φαγώσιμα—μπαταρίες, κάλτσες, ακόμα και μικρά παιχνίδια μπαίνουν στο παιχνίδι, όλα τοποθετημένα σε ύψος που πιάνει το μάτι σου ή τα χέρια των παιδιών που σε συνοδεύουν. Είναι ένας αθόρυβος πόλεμος ενάντια στην αυτοσυγκράτησή σου, και οι έμποροι ξέρουν ότι συνήθως κερδίζουν.