Τι έγινε όταν η Coca-Cola πήγε να βγάλει αναψυκτικό αλλά βρήκε μπροστά της τη Φρουτοπία του Ευγένιου Τριβιζά
Όταν η Coca-Cola επιχείρησε να χρησιμοποιήσει τον τίτλο Fruitopia για νέο προϊόν της
Το 1994, η Coca-Cola, μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες αναψυκτικών στον κόσμο, παρουσίασε ένα νέο φρουτοποτό με την ονομασία Frutopia. Στόχος της εταιρείας ήταν να ανταποκριθεί στη ζήτηση για πιο φυσικά και φρουτώδη αναψυκτικά, μια τάση που γινόταν όλο και πιο δημοφιλής εκείνη την εποχή. Όταν όμως επιχείρησε να διαθέσει το προϊόν και στην ελληνική αγορά, βρέθηκε μπροστά σε ένα απροσδόκητο εμπόδιο: τον τίτλο Φρουτοπία, που ήδη ήταν γνωστός από τη δημοφιλή παιδική σειρά του συγγραφέα Ευγένιου Τριβιζά.
Η “Φρουτοπία” του Τριβιζά ήταν ένας κόσμος γεμάτος φρούτα που είχαν προσωπικότητα και ιστορίες, ένας φανταστικός τόπος που αγαπήθηκε από μικρούς και μεγάλους. Ο ίδιος ο συγγραφέας θεώρησε ότι η χρήση του όρου από μια εμπορική εταιρεία δεν ήταν συμβατή με το πνεύμα και το μήνυμα της σειράς του. Έτσι, αποφάσισε να κινηθεί νομικά για να προστατεύσει την ονομασία.
Ξεκίνησε μια δικαστική διαμάχη που κράτησε τρία χρόνια. Η Coca-Cola υπέβαλε αίτηση για την κατοχύρωση του όρου “Φρουτοπία” ως εμπορικό σήμα για το νέο της προϊόν στην Ελλάδα, ενώ ο Τριβιζάς προσέφυγε στη Διοικητική Επιτροπή Σημάτων, διεκδικώντας την αποκλειστικότητα του ονόματος. Στις 17 Σεπτεμβρίου 1997, η Διοικητική Επιτροπή Σημάτων του Υπουργείου Εμπορίου απέρριψε την αίτηση της Coca-Cola, αναγνωρίζοντας ότι ο τίτλος “Φρουτοπία” ήταν συνδεδεμένος με το έργο του Τριβιζά.
Ο ίδιος ο Τριβιζάς, σχολιάζοντας την υπόθεση, δήλωσε πως η “Φρουτοπία” ήταν κάτι περισσότερο από ένα παιδικό αφήγημα· ήταν μια ιστορία όπου τα φρούτα αντιστέκονταν σε μεγάλες βιομηχανίες που προσπαθούσαν να τα εκμεταλλευτούν. Σε συνέντευξή του, ανέφερε: «Ένα από τα βασικά μοτίβα της Φρουτοπίας είναι η αντίσταση των φρούτων μιας μικρής χώρας απέναντι σε πανίσχυρες εταιρείες. Θεωρήσαμε πως δεν θα ήταν σωστό ο τίτλος να χρησιμοποιηθεί εμπορικά από μία μεγάλη πολυεθνική».
Η απόφαση αυτή είχε ιδιαίτερη σημασία, καθώς έδειξε ότι οι δημιουργοί έχουν τη δυνατότητα να προστατεύουν τα πνευματικά τους δικαιώματα, ακόμη και απέναντι σε μεγάλες εταιρείες. Παρότι η Coca-Cola συνέχισε να διαθέτει το προϊόν Frutopia σε άλλες χώρες, στην Ελλάδα δεν μπόρεσε να χρησιμοποιήσει το όνομα “Φρουτοπία”.